Узагальнення
теми «Неповні речення. Тире в неповних реченнях»
Мета: закріпити знання учнів про повні та неповні речення, формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, доцільно вживати їх в усному та писемному мовленні; навчити відрізняти їх від односкладних речень; формувати навички ставити тире в неповних реченнях; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
Мета: закріпити знання учнів про повні та неповні речення, формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, доцільно вживати їх в усному та писемному мовленні; навчити відрізняти їх від односкладних речень; формувати навички ставити тире в неповних реченнях; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
Тип
уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф
уроку:
Де слова з ділом розходяться, там непорядки
водяться.
(Народна
мудрість)
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
IІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. Гра «Трансформер» (перебудувати речення з метою уникнення повторів).
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
IІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. Гра «Трансформер» (перебудувати речення з метою уникнення повторів).
Зимою бійся вовка, а влітку бійся
мухи. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку
роблять віз.
Запитання: Як
ви розумієте значення останнього прислів’я?
2.
Накресліть схеми виділених неповних речень,
позначаючи в дужках пропущені члени. Чи можна відновити ці члени речення? Як?
1. Над зеленим узгір'ям ранкове сонце (І. Цюпа). 2Стежечка розходилась на два боки. - Ліворуч! - звелів старий (І. Багряний ). 3. «Діду, а куди лебеді полетіли?» - «На тихі води, на ясні зорі», -пересміявшись і споважнівши, урочисто каже дід (М. Стельмах).4. Хилило на сон. А в кущах десь прокинулась і намагалася зігрітись мрійноголоса пташка. Віщувала ранок (І. Багряний). 5. Дитя пожадливо накинулось на супчик, не відмовилось і від каші з підливою. Тільки на компоті «забастувало». - Не можу більше (С. Музиченко).
1. Над зеленим узгір'ям ранкове сонце (І. Цюпа). 2Стежечка розходилась на два боки. - Ліворуч! - звелів старий (І. Багряний ). 3. «Діду, а куди лебеді полетіли?» - «На тихі води, на ясні зорі», -пересміявшись і споважнівши, урочисто каже дід (М. Стельмах).4. Хилило на сон. А в кущах десь прокинулась і намагалася зігрітись мрійноголоса пташка. Віщувала ранок (І. Багряний). 5. Дитя пожадливо накинулось на супчик, не відмовилось і від каші з підливою. Тільки на компоті «забастувало». - Не можу більше (С. Музиченко).
3.
Творча робота. Поясніть значення
епіграфу уроку. Складіть за цим
прислів’ям твір (усно)
4. Робота в парах. Розгляньте репродукцію картини О.
Андреєва, обговоріть, що на ній зображено. Складіть спільно і запишіть за
картиною два прості неповні речення, а також два складні речення, одна з частин
яких була б неповним реченням.
О.
Андреєв. Ранок
5. Редагування тексту.
— Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.
— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.
— Ми їдемо із станції,— відповів я.
— Ви втекли з поїзда?
— Поїзд розбомбили вчора.
— А чого ви тут шляєтесь?
— Ми ідемо додому в село.
— А де знаходиться ваше село?
— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...
5. Редагування тексту.
— Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.
— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.
— Ми їдемо із станції,— відповів я.
— Ви втекли з поїзда?
— Поїзд розбомбили вчора.
— А чого ви тут шляєтесь?
— Ми ідемо додому в село.
— А де знаходиться ваше село?
— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...
6. Записати речення, уникаючи невдалого
повтору слів. Пояснити вживання тире у зредагованих реченнях.
1..
У тутешньому парку росте понад дванадцять тисяч різноманітних дерев, у степу
ростуть сотні видів рідкісних рослин (С. Гречанюк). 2. Праворуч був Дніпро, ліворуч
був Дон (О. Сезоненко). 3. Одні люди, як відомо, захоплюються іконами, інші захоплюються
картинами (І. Цюпа).4. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її
пелюстки зовні білі, а зісподу її пелюстки блакитнуваті (А. Давидов). 5. На
півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі
красені-озера. Серед них загубилося озеро Світязь (В. Мірошниченко).
Виразно прочитати зредаговані речення. Яка
інтонація властива неповним реченням на місці пропущеного члена?
VI.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Завдання учням.
— Заповніть таблицю. «Знаю Умію Треба попрацювати»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Записати
5—6 народних висловів, у яких уживається тире на місці пропущеного члена. Усно
розкрити зміст одного з висловів.
Завдання учням.
— Заповніть таблицю. «Знаю Умію Треба попрацювати»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Немає коментарів:
Дописати коментар