четвер, 11 лютого 2016 р.

«Тополя» — одна з ранніх балад Т. Шевченка

Тема. «Тополя» — одна з ранніх балад Т. Шевченка. Відображення глибоких переживань дівчини, розлученої з коханим. Народна символіка і міфологічні метаморфози.
Мета. Ознайомити учнів з однією з ранніх балад поета, з'ясувати її фольклорну основу, значення символів; удосконалювати навички виразного читання поезій; виховувати повагу до звичаїв і традицій рідного краю.
Обладнання: запис пісні «По діброві вітер виє ...» на слова Т. Шевченка.
Хід уроку
І. ОР
І. Актуалізація опорних знань.

 Клоуз-тести

На екрані початок фрази, а в учнів на партах картки з номерами, де вони дописують речення. Увага на екран! Перед вами слайди, на яких  написані незакінчені речення, пов’язані з життям  Шевченка, ваше завдання – продовжити їх.
1.     Тарас Шевченко народився в селі …
2.     Ця подія сталася навесні, а саме….
3.     Мати й батько Тараса були ….
4.     Перша нянька Тарасика - ….
5.     Після смерті батьків Тарас…
6.     Належачи панові Енгельгардту, він був змушений….
7.     Найбільшою втіхою для хлопця були….
8.     А ще мав він найзаповітнішу мрію…
9.     У 1838 році Тараса Шевченка було …
10.                       Ця подія сталася завдяки ….
11.                       Вільний молодий Шевченко почав ….
12.                       І вже в 1840 році….
13.                       Але в 1847 році…
14.                       До 1857 року…
15.                       10 березня 1861 року….
16.                       Похований Т. Шевченко …
17.                       Українці свято шанують пам’ять про Тараса Шевченка, тому що…

II. Сприйняття та засвоєння учн ями навчального матеріалу.   
 Є різні ліки від кохання,
        Але немає жодних надійних.
                         Ф. Ларошфуко                  
1. Слово вчителя. До видання «Кобзаря», яке з'явилося у Петербурзі, увійшло кілька творів: «Думи мої, думи мої ...», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Нащо мені чорні брови ...», «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».
Першим твором Шевченка, що дійшов до нас, є балада «Причинна», створена автором тоді, коли він ще був кріпаком (1837 p.), а балада «Тополя» з'явилася двома роками пізніше. У ранній творчості Шевченка яскраво виражена фольклорна традиція — це «жалі Шевченка на сирітство, чужину, лиху долю». Поет думав і почував так, як думав і почував народ. Більшість своїх балад Шевченко створив на основі фольклорних: поштовхом до написання «Тополі» послужила народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси», яку з сестрою Катериною співали у дитинстві. Змальовуючи в баладі перетворення дівчини на тополю, Шевченко підкреслює нерозривний зв'язок людини з природою.
Звучить запис пісні «По діброві вітер виє».
— Одинока тополя, широке поле, що синіє в далині, могила... Все це змушує задуматися, чому серед широкого поля росте самотнє дерево. Звідки взялася тут тополя? Хто викохав тонку, гнучку в степу погибати? Самота і велич степу мимоволі будять у душі той настрій, котрий був джерелом для складання казок, міфів, легенд. Людина, побачивши одиноке дерево, скаже: «Ото сиротина!» Почуття самотності підсилюється і тим, що поряд з тополею немає навіть билини, яка теж є символом одинокості, гіркої сирітської долі.
2. Читання балади в ролях (ведучий, стара мати, дівчина, ворожка).
             3. Післятекстова бесіда.
 -       А зараз ми полинемо у сиву давнину i дiзнаемось, де ж  лежить  корiння
цього чародiйства, познайомимось з прадавнiми вiруваннями та символами. (Доповідь учня).
1."Тополя"
      Чому твір названо «Тополя»?
— Чому саме з тополею порівнюється дівчина?
— Яку ще народну символіку використано у цій баладі? (Лебедонька, треті півні, місяць, калина, соловейко, рушники.)
— Символом чого виступає тополя?
— Чим народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси ...» подібна до твору «Тополя» Т. Шевченка?
- А зараз ми дізнаємось, що таке балада. (Доповідь  учня)
— Що відмінне у цих двох творах? (Народна балада є витвором колективної творчості, а літературна має конкретного автора (Т. Шевченко); народна балада побутує в усній формі, а літературна — в письмовій і створюється на основі переказу; у творі Т. Шевченка є ліричні відступи, роздуми автора.)
       Складання схеми:
- Чому саме на тополю перетворилася дівчина? (Вона теж самотня).
- Назвіть причини самотності дівчини.
http://ozonlit.org/wp-content/uploads/sheva-topolya-21.png
- А який був внутрішній стан дівчини? Давайте попробуємо описаи його від імені дівчии.
 Аналіз внутрішнього стану дівчини (описати від її імені)
- Про що вона думае, на що сподiваеться?
 - Чи розумiе мати свою дочку?
 - Як мати ставиться до дочки?
 - Що ви можете сказати про особистiсть ворожки? Якою була ii доля?

-         Наша героiня страждае, прагне залишити  цей  свiт. Давайте розглянемо
цей момент з точки зору психологii.
                 " Очима психолога "
 . Суiцидальнi намiри: (при роботi з карткою обов"язково слiд  звернути  увагу  на  фактори,  що стримують людину вiд самогубства)

 1. Демонстративнiсть.
(люди цього типу намагаються своiм самогубством  привернути увагу        оточуючих до своiх бiд, домогтися спiвчуття i розумiння)
 2. Афективнiсть.
(емоцii переважають над iнтелектуальною оцiнкою ситуацii)
 3. Неспроможнiсть.
(такi люди вважають себе некомпетентними, непотрiбними)
 4. Максималiсти.
(найменша втрата здаеться непоправною,а цiннiсть досягнень - мiнiмальною)
   Фактори, якi за будь-яких умов стримують вiд самогубства
будь-яку категорiю кандидатiв:

 РОЗУМIННЯ ВIДПОВIДАЛЬНОСТI ПЕРЕД IНШИМИ I ПОЧУТТЯ ВЛАСНОГО ОБОВ'ЯЗКУ.

         Запитання до аналiзу мотивiв персонажа.

 1.Який з перелiчених намiрiв  притаманний героевi твору? Наведiть  приклади з твору.
 2.Чи можна стверджувати, що лiтературний герой проходить всi намiри?
 3.На якому етапi "життя" почав формуватися  цей намiр? Хто або що  вплинуло на його виникнення ?
 4.Чи мають вплив на самогубство соцiальнi фактори? Якi саме?
 5.Чи мае сенс застосування стримуючих факторiв  вiд самогубства? Чи є цi
фактори у творi?

-  Героiня балади не  може  вдатися  до  самогубства.  Який  же  шлях  вона
обирає?
-  Чи є, на вашу думку, поважнi причини для самогубства?

-         Чи може стати такою причиною нещасливе кохання?
-  А суспiльнi чи економiчнi труднощi або конфлiкт на побутовому рiвнi?
 Для показу психологiчного стану героiнi Т.Шевченко використовуе пейзажi.
-          Ви робили iлюстрацii до балади. Давайте проаналiзуемо, якi  кольори
переважають на ваших малюнках? Чому?

8. Бесіда.
– Чи всі події у творі реальні?
– На які з них автор спирається більше?
Учні малюють тополю, де коріння і стовбур – це реальні події (називають їх), а крона – фантастичні (називають
Фантастичне:
перетворення дівчини у тополю; дівчина за допомогою зілля викликає милого, якого немає; героїня, користуючись допомогою чарів, не сміє оглядатися.

Реалістичне:
розлука закоханих, переживання дівчини, звернення до ворожки; бажання матері видати доньку заміж за старого багатія (соціальна нерівність).

-  А зараз ми з вами знову повернемось до тексту балади. Давайте               пригадаємо найтрагiчнiший епiзод балади.
 Чарiвне перетворення дiвчини на тополю називаеться МЕТАМОРФОЗА.
Вдома знайдiть приклади метаморфоз у народних пiснях, запишiть iх у зошити.
 Пiдсумок:
-         Сьогоднi на уроцi ми з вами пригадали вiдомостi про  баладу як жанр, розглянули баладу Т.Шевченка "Тополя" з  позицii  психологii,

ознайомилися з народознавчими та мiфологiчними аспектами твору,  пригадали символiку кольорiв.
Урок закiнчено, дякую за роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар