Конкурс знавців української мови
Учитель: Любі друзі , ми починаємо змагання знавців української мови.
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову , тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою , хай той переможе в бою .
Перший конкурс «Наша мова солов`їна»
Учні по черзі читають вірші мову , підготовлені вдома або ті , які склали самі.
Перший конкурс «Розминка»
• Чого нема у капусті та цибулі, але є в помідорах та огірках ?(Буква «О»)
• Коли хлопчика можна назвати жіночим ім’ям ? (Коли він полюбляє спати – Соня
• У путі не зустрінеш, а у дорозі знайдеш, в океані, озері навіть у болоті побачиш, а в річці ніколи (Буква «О»)
• Якщо у задуманого слова викинути одну букву, то залишиться одна буква, хоча задумане слово складається з 6ти букв. Що це за слово? («Буквар»)
• Чому півень стоїть на одній нозі? ( Бо якщо підніме обидві, то впаде)
2 завдання – Шустрик
- Другий конкурс в нас «Шустрик». Кожній команді зачитується запитання і відповідь повинна пролунати швидко та чітко, за кожну правильну відповідь команда отримає 1 бал.
І команда.
1. Житель мурашника (мураха)
2. Друга нота (Ре)
3. Вранці на траві (Роса)
4. Вилітає з полум’я (іскра)
5. Найдовша ріка в Україні (Дніпро)
6. Дощик у ванній (Душ)
7. По морю ходить, а біля берега пропадає (Хвиля)
8. 10 мм (1 см )
9. Виконавець пісень (співак)
10. Цар звірів (Лев)
11. Не пізно (Рано)
12. Що не треба казати, поки не перестрибнеш (Гоп)
ІІ команда.
1. Вона тече в річці (Вода)
2. Третя нота (Мі)
3. Учнівська сумка (ранець)
4. Ласощі ведмедя(мед)
5. Тварина з хоботом (Слон)
6. Донька сина (Онука)
7. Що кричить той, хто заблукав (А-У)
8. Він буває письмовий і кухонний (Стіл)
9. М’яч у воротах (Гол)
10. 100 см (1 м )
11. Суха трава (Солома)
12. Похідна сумка (рюкзак)
3. Продовжити прислів’я
• Не бажай синові багатства, а бажай … (розуму).
• Голова без розуму, що … (ліхтар без світла)
• На те коня кують, щоб … (не спотикався)
• Вчення в щасті прикрашає, а … (в нещасті утішає)
• Гарний птах пір’ям, а … (чоловік – розумом )
• Коваль коня кує, а жаба … (й собі ногу дає)
• Мудрий не все каже, що знає, а дурень … (не все знає, що каже)
• Хто людей не поважає, сам … (поваги не має)
4 Конкурс . Що символізують собою наступні рослини:
• Троянда (символ кохання та таємниці)
• Лист пальми (знак перемоги)
• Гілка оливкового дерева ( символ миру)
• Гілка лавра (символ слави)
• Дуб ( сила)
• Плющ (символ вічного життя)
• Персик (символ доброчесності серця і думок)
• Каштан (символ непорочності та безгрішності)
5 Конкурс. Продовжити смішинки
• На уроці математики учителька пояснює дію ділення. Написала на дошці "2:2" і питає:
- Діти, хто знає, що це означає?
- (Нічия! - вигукують з останніх парт.)
• Батько перевіряє щоденник сина:
- Математика - 1, мова - 1, природознавство -І... співи - 12...
Розгнівано:
- І ти ще співаєш?!
- (Тату, я ж оптиміст.)
6 Конкурс. «Справжні імена»
Назвати справжні імена письменників:
• Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова)
• Леся Українка ( Лариса Петрівна Косач-Квітка)
• Марко Вовчок ( Марія Олександрівна Вілінська)
• Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич)
• Кобзар (Тарас Григорович Шевченко)
• Каменяр (Іван Якович Франко)
• Дідусь Кинир, Остап Вишня (Панас Губенко)
7 Конкурс. Згадай алфавіт і прочитай, що тут написано.
І команда.
2, 22, 13, 3, 1, 19. (Буквар)
ІІ команда.
1, 14, 23, 1, 3, 10, 21. (Алфавіт)
8 Конкурс. Назвати одним словом:
• Відступ у першому рядку тексту (Абзац )
• Розмова між двома особами ( Діалог )
• Манера вимовляти слова, звуки під час розмови, декламації ( Дикція )
• Слова різні за звучанням, близькі за значенням ( Синоніми )
• Слова з протилежним значенням ( Антоніми )
• Слова, що однаково звучать, але мають різні значення ( Омоніми )
• Умовні знаки для секретного письма ( Шифр )
• Старовинне слово або невживаний тепер мовний зворот ( Архаїзм )
• Загородження, що заважає вільному проходженню ( Бар’єр )
• Завіса з тканини на дверях ( Портьєра )
• Музичний супровід ( Акомпанемент )
• Словесний текст опери ( Лібрето )
9 Конкурс « Мова жестів»
Жестами пояснити прислів`я
1) Розум без книги, що птах без крил.
2) Під лежачий камінь вода не тече .
3) Одна голова – добре , а дві – краще .
4) Хочеш їсти калачі , не сиди на печі .
10 конкурс – Перекручені слова
І команда.
|
ІІ команда.
|
ковв (вовк)
|
лаож (жало)
|
воорна (ворона)
|
обасак (собака)
|
ившян (вишня)
|
вукна (кавун)
|
нвова (вовна)
|
латах (халат)
|
невса (весна)
|
молоса (солома)
|
іроокг (огірок)
|
япчла (чапля)
|
11 Конкурс. « Відповіді у словах»
Яку квітку бачив хлопчик , коли лежав у гамаку ?
Що їв касир під час обідньої перерви ?
Хто налякав королеву у лісі ?
Що зламав цап об поріг ?
12 Конкурс. Складіть чотиривірш за римою, додавши у пропущені місця відповідні слова:
………… чарівниця
………… таємниці
………… простягла
………… принесла.
………… чарівниця
………… таємниці
………… простягла
………… принесла.
Конкурс для глядачів. Загадки-жарти
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
Без чого не буває криниці? (Без дна)
У який горщик не можна налити води? (У повний)
Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
Де є річка без води? (На карті)
Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?
Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?).
Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).
Які ключі до неба добираються? (журавлині).
Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
Без чого не буває криниці? (Без дна)
У який горщик не можна налити води? (У повний)
Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
Де є річка без води? (На карті)
Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?
Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?).
Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).
Які ключі до неба добираються? (журавлині).
Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).
Не звір ,а з рогами , не пташка, а з пір¢ям, не людина, а в одязі.
(Подушка)
Яка вода на воді плаває? (Крига)
Білі зуби маю, та усі ховаю, довгі коси маю, та не заплітаю.(Кукурудза)
Що стоїть на даху, всіх димарів вище?(Антена)
Підсумок конкурсу
Виразимо свою любов і шану рідній мові, ми, її носії, її діти, то ж вивчаймо її, пізнаваймо її тайни, бо ми – українці.
Наш Тарас Шевченко - Сонце України
Наш Тарас Шевченко - Сонце України
Мета: Ознайомити дітей з життєписом великого сина українського народу — Т.Г.Шевченка. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет. Вчити дітей наслідувати Т.Шевченка та виконувати його заповіти.
Обладнання: святково прибрана світлиця, портрет Т.Г.Шевченка прикрашениц рушником, стіл, квіти, запалена свічка, виставка дитячих малюнків до віршів Шевченка “Тобі, Кобзарю”.
Епіграф: І мене в сім'ї великім
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пам'янути
Незлим, тихим словом.
Вчитель: Дорогі діти, шановні гості. Сьогодні ми зібралися у цій світлиці, щоб вшанувати пам'ять генія України, нашого Кобзаря — Т.Г.Шевченка.
(Заходить жінка в селянському одязі, несе запалену свічку, ставить біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.)
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?
Мати: Так, мій синочку, правда.
(Сідає, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна, вона співає “Колискову”)
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка поки людина не вмре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив тматусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі — ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить чсно і світло, це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику (гладить по голові, обоє виходять)
Ведуча: 9 березня 1814 року в с. Моринцях на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився Тарас. Хлопчик ріс мовчазний, замислений. Ніколи не тримався хати, а все тинявся по бур'янах, за що його прозвали “малим приблудою”.
Благословенна та година
Як народила Мати сина
І назвала його Тарасом
Благословен той день і час
Коли прослалась килимами
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами — сльозами.
У старій хатині
В кріпака колись
В тихий день весняний
Хлопчик народивсь
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас
Він не вчився в школі
Він ягнята пас
Ведучий: Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка “в науку”. Дивна це була наука. П'яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах, за найменшу провину карав. Будучи відомим поетом Т.Шевченко згадував ту школу.
Учень: - Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку
- Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, - ти казала
Ведуча: Та недовго тривала Тарасова “наука”. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.
Учень: Там матір добрую мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила
Вчитель: А як шанував Шевченко свою матір. Він жив спогадами про неї, любив її дуже і нас закликав любити, шанувати матерів, піклуватись про них і ніколи не забувати.
Бо хто матір забуває
Того бог карає
Того люди ненавидять
В хату не пускають
Ведучий: Скоро після смерті матері в 1825 р. помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були та голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!... А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята...
Ведуча: Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші “Мені тринадцятий минало”.
(Вірш “Мені тринадцятий минало”)
Сценка
Оксана: Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас: Еге ж. Малярем.
Оксана: І ти розмалюєш нашу хату.
Тарас: Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем!
Оксана: Авжеш, будеш! Ф що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий — вони ж питочки хочуть!
Ведучий:Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Пан забирає Тараса до себе в Петербург козачком.
Хоче малювати
Прагне він до знань
Та за це багато
Зазнає знущань
Нишком він малює
Статуї в саду
Вночі пише вірші
Про людську біду...Вірш “На Великдень, на соломі”
Ведуча: В Петербурзі Тарас зустрічається з художниками Сошенком, Брюловим, поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності поета і викупили його з неволі.
Вчитель: Тарас виправдав їхні надії. В 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з 2 срібними медалями і званням “вільного” художника. Тарас малює портрети, картини, робить ілюстрації до віршів.
- Ось які ілюстрації до віршів Шевченка намалювали учні школи.
(Виставка малюнків “Тобі, Кобзарю”)
Учень: Так в людському морі
Стрілися брати
Що зуміли в горі
Щиро помогти
Викупили друзі,
Вольним став Тарас!
Чом же серце в тузі?
Біль чому не згас?
Сміливий і щирий
Був Тараса спів
Він гострить сокири,
Кличе на панів.
Вчитель: Багато віршів написав наш Кобзар. Він дуже любив рідну природу, річку, верби, гай, червону калину.
(Вірш “Тече вода з-під явора”)
Пісня “Зацвіла в долині”.
Вірш “Дивлюсь як світає...
Вчитель: А як любив Шевченко річку Дніпро.
Він писав: “Немає другої Вкраїни
Немає другого Дніпра”.
Пісня “Реве та стогне Дніпр широкий”
Вірш “Зоре моя вечірняя...”
Вчитель: За бунтарські пісні Тараса забрали в солдати. Заборонили писати, малювати. Але незважаючи на заборону він пише вірші, малює, дуже сумує за рідним краєм.
Вірш “Садок вишневий коло хати”
Пісня “Думи мої, думи”.
- Туга за рідною природою, краєм звучить в його пісні.
Пісня “По діброві вітер виє”...
Вчитель: Не можна уявити української сім'ї, де б не любили Кобзаря, не згадували його, не читали його віршів, не співали пісень. А як любив він Україну!
Свою Україну любіть
Любіть її... во время люте
В останню тяжкую минуту
За неї господа моліть
Пісня “Така її доля...”
Ведуча: 9 березня 1861 року Тарасу Шевченку виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати хворого поета прийшли і друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій
Щоб лани широкополі
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути
Як реве ревучий
Ведучий: Минуло 190 років з дня народження славного сина України, але зайдіть у будь-яку хату і ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він як член сім'ї, як найдорожча родина.
У нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі
Він дуже рідний і мені,
І татові, і мамі
Він стереже і хату, й нас,
Він знає наші болі.
Я добре знаю - це Тарас,
Що мучився в неволі.
Такий ріднесенький, дивись,
Він мов говорить з нами,
Він на портреті, мов живий,
Ось-ось і вийде з рами.
Ведуча: В день народження Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати вірші, поспівати пісні і цим висловити шану великому Кобзареві.
І мене в сім'ї великій
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом
Тарасе, наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти, як свій,
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй.
Вчитель: І дорослі, і діти шанують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам'ятати його заповіти.
Учениця: Я маленька українка
Восьмий рочок маю
А про Тараса Шевченка
Вже багато знаю
Він дитя з-під стріхи
Він в подертій свиті
Він здобув нам славу
Як ніхто на світі
А та наша слава
Не вмре, не загине,
Наш Тарас Шевченко -
Сонце України
Учень: Уклін тобі, Тарасе
Великий наш пророче,
Для тебе вірно б'ється
Те серденько дитяче
За тебе вічно б'ється
За твої заповіти
Чого батьки не зможуть
Те сповнять їхні діти
- Шануйте рідну землю, наш народ, нашу рідну мову, своїх матерів, будьте гідними онуками великого Кобзаря.
Діти (хором): Спи спокійно, Тарасе!
Нащадки твої
Словом шани й любові тебе пом'янули
І народи Вкраїни
Заповітів священних твоїх не забули.
Немає коментарів:
Дописати коментар