Контрольна робота №
4. «Речення з однорідними членами»
1. Укажіть
речення з однорідними членами.
А За городом
срібною гладінню розлився ставок, за ставком верби до води похилилися, за
вербами на пагорбі хати біліють. (І. Нечуй-Левицький)
Б Собака
стояв під грушею і не зводив з Сашка здивованих очей. (О. Копиленко)
В Уночі
несподівано знявся північний вітер, небо скоро затяглося хмарами. (В. Собко)
Г Уже сонце
скотилось до заходу, уже степова трава лисніла червоним одлиском. (І. Нечуй-Левицький)
2. Укажіть
речення, де зв’язок між однорідними членами речення здійснюється за допомогою
сполучників та інтонації переліку.
А Радіють
молодій обнові берези, клени, явори. (Л. Дмитерко)
Б Моя мати
перша в світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п’янкий
любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній город і калину. (М. Стельмах)
В Людина має
бути не тільки здоровою, а й гарною. (В. Сухомлинський)
Г Неначе
човен в синім морі то виринав, то потопав. (Т. Шевченко)
3. Укажіть
речення, у якому однорідні члени є поширеними.
А В хаті у
Меланії було, як у віночку: тіняво, зелено, чисто. (О. Гончар)
Б В глибокі
чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти. (Ю. Збанацький)
В Від
Батьківщини — і клич, і звага, і рання сила, й доля пізня… (М. Сингаївський)
Г Молода сила
тремтить і пориває з кожної жилки стебла. (О. Гончар).
4. Укажіть
речення, у якому однорідні члени — присудки.
А Мавка йде
до калини, швидко ламає на ній червоні китиці, звиває собі віночок. (Леся
Українка)
Б З берега на
берег можна добутися баржами або човнами. (О. Гончар)
В Життя,
немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає. (Л. Дмитерко)
Г Понад
морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів. (Л. Дмитерко)
5. Укажіть
речення з неоднорідними означеннями (окремі розділові знаки пропущено).
А На липах
з’явилося свіже молоде пахуче листя. (В. Собко)
Б Одшуміли
над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні. (Ю. Мушкетик)
В Прийде
пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна. (П. Воронько)
Г Якісь
солодкі любі спогади та думки колисали його серце. (М. Коцюбинський)
6. Укажіть
речення, що відповідає схемі.
А Мене весь
час то палило, то морозило. (Ю. Збанацький)
Б Зерно і
камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині. (А. Малишко)
В Любить він
такі ночі безвечірні, цю тишу, і якусь таємничість, гармонію у всій природі. (Г. Тютюнник)
Г Над травою
височіли безладно розкидані черешні, яблуні, груші. (М. Стельмах)
7. Установіть
відповідність між реченням з однорідними членами й розділовим знаком,
пропущеним у ньому (окремі розділові знаки пропущено).
1 тире
2 двокрапка
3 кома
|
А У Карпатах займався
чудовий весняний ранок. (Д. Міщенко)
Б Я потягнувся до пісні,
до неба, до вечірньої зорі і завмер у смутку у диві. (М. Стельмах)
В Лози, кручі, ліс все
блищить і сяє на сонці. (О. Довженко)
Г. Рвала ти гірке та сиве зілля
ковилу, кермек, полин-траву. (М. Доленго)
|
8. Установіть
відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1 зі сполучниковим
зв’язком
2 з
безсполучниковим зв’язком
3 зі змішаним
зв’язком
|
А З нього можна було писати лицарів, богів,
апостолів, великих учених чи сіятелів,— він годивсь на все. (О. Довженко)
Б Чорна, непроглядна
темнота стояла кругом. (П. Мирний)
В Тепле ясне сонце цілий
день висить у світлій синяві. (Д. Красицький)
Г Приємно тягати копиці
до стогу й ходити навколо стогів по насінні. (О. Довженко)
|
9. Спишіть
подані речення. Виконайте синтаксичний розбір речень. Накресліть схеми
записаних речень.
А Вона була
вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем. (І.
Нечуй-Левицький)
Б Тонкі
брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все надихало
молодого парубочою красою. (І. Нечуй-Левицький)
10. Скласти речення з однорідними членами за
поданими схемами:
1) О, О, О...2) О, і О, і
О...
11. Спишіть,
розставляючи розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення та
узагальнюючі слова відповідно до їхньої ролі в реченні.
II. Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 3. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський)
II. Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 3. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський)
Немає коментарів:
Дописати коментар