неділя, 13 березня 2016 р.

Контрольна робота № 4. «Речення з однорідними членами»


Контрольна робота № 4. «Речення з однорідними членами»
1.   Укажіть речення з однорідними членами.
А   За городом срібною гладінню розлився ставок, за ставком верби до води похилилися, за вербами на пагорбі хати біліють. (І. Нечуй-Левицький)
Б   Собака стояв під грушею і не зводив з Сашка здивованих очей. (О. Копиленко)
В   Уночі несподівано знявся північний вітер, небо скоро затяглося хмарами. (В. Собко)
Г   Уже сонце скотилось до заходу, уже степова трава лисніла червоним одлиском. (І. Нечуй-Левицький)
2.   Укажіть речення, де зв’язок між однорідними членами речення здійснюється за допомогою сполучників та інтонації переліку.
А   Радіють молодій обнові берези, клени, явори. (Л. Дмитерко)
Б   Моя мати перша в світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній город і калину. (М. Стельмах)
В   Людина має бути не тільки здоровою, а й гарною. (В. Сухомлинський)
Г   Неначе човен в синім морі то виринав, то потопав. (Т. Шевченко)
3.   Укажіть речення, у якому однорідні члени є поширеними.
А   В хаті у Меланії було, як у віночку: тіняво, зелено, чисто. (О. Гончар)
Б   В глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти. (Ю. Збанацький)
В   Від Батьківщини — і клич, і звага, і рання сила, й доля пізня… (М. Сингаївський)
Г   Молода сила тремтить і пориває з кожної жилки стебла. (О. Гончар).
4.   Укажіть речення, у якому однорідні члени — присудки.
А   Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці, звиває собі віночок. (Леся Українка)
Б   З берега на берег можна добутися баржами або човнами. (О. Гончар)
В   Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає. (Л. Дмитерко)
Г   Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів. (Л. Дмитерко)
5.   Укажіть речення з неоднорідними означеннями (окремі розділові знаки пропущено).
А   На липах з’явилося свіже молоде пахуче листя. (В. Собко)
Б   Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні. (Ю. Мушкетик)
В   Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна. (П. Воронько)
Г   Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його серце. (М. Коцюбинський)
6.   Укажіть речення, що відповідає схемі.
А   Мене весь час то палило, то морозило. (Ю. Збанацький)
Б   Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині. (А. Малишко)
В   Любить він такі ночі безвечірні, цю тишу, і якусь таємничість, гармонію у всій природі. (Г. Тютюнник)
Г   Над травою височіли безладно розкидані черешні, яблуні, груші. (М. Стельмах)
7.   Установіть відповідність між реченням з однорідними членами й розділовим знаком, пропущеним у ньому (окремі розділові знаки пропущено).
1    тире
2    двокрапка
3    кома

А   У Карпатах займався чудовий весняний ранок. (Д. Міщенко)
Б   Я потягнувся до пісні, до неба, до вечірньої зорі і завмер у смутку у диві. (М. Стельмах)
В   Лози, кручі, ліс все блищить і сяє на сонці. (О. Довженко)
Г.  Рвала ти гірке та сиве зілля ковилу, кермек, полин-траву. (М. Доленго)
8.   Установіть відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
1    зі сполучниковим зв’язком
2    з безсполучниковим зв’язком
3    зі змішаним зв’язком
А   З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів,— він годивсь на все. (О. Довженко)
Б   Чорна, непроглядна темнота стояла кругом. (П. Мирний)
В   Тепле ясне сонце цілий день висить у світлій синяві. (Д. Красицький)
Г   Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо стогів по насінні. (О. Довженко)

9.   Спишіть подані речення. Виконайте синтаксичний розбір речень. Накресліть схеми записаних речень.
А   Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем. (І. Нечуй-Левицький)
Б   Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все надихало молодого парубочою красою. (І. Нечуй-Левицький)
10. Скласти речення з однорідними членами за поданими схемами:
1) О, О, О...2)  О, і О, і О...
11. Спишіть, розставляючи розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення та узагальнюючі слова відповідно до їхньої ролі в реченні.
II. Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.
 
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то  підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 3. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський)

Немає коментарів:

Дописати коментар