неділя, 13 березня 2016 р.


Інтелектуальна гра « Мовний крос »
Мета заходу:
розширювати і збагачувати знання учнів про мову;
розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;
навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів;
прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших;
виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

Обладнання: картки, демонстративний матеріал, ІКТ, комп'ютер, кубик.

Тип уроку: урок закріплення набутих знань і вмінь.

Епіграф до уроку:
Мова моя українська чарівна
І найрідніша для кожного з нас.
Хід уроку

Учитель: Учні дорогі, будьте зараз готові
                  Полинути в країну рідного слова.
                  Якою цікавою є наша мова –
                  Запевнити вас я сьогодні готова.
                  Цікава мандрівка чекає на нас,
                  Чи кожен до неї готовий із вас?
                  Тільки сьогодні, і тільки до нас
                  Чарівна мова наша прийде у клас.

Учень: Велична, щедра і прекрасна мова,
              Прозора й чиста, як гірська вода.
              Це України мова барвінкова,
              Така багата й вічно молода.
              Вимовляю кожне слово,
              Кожне слово, наче спів.
              Найдорожча рідна мова,
              Мова діда і батьків.
( Пісня « Мій рідний край » )

Учениця: Ну що б, здавалося, слова …
                   Слова та голос – більш нічого.
                   А серце б'ється, ожива,
                   Як їх почує!
                   Може чужі мови будем колись знати,
                   Та рідну найбільше будем шанувати.
                   Берегти її, плекати буду всюди повсякчас,
                   Бо ж єдина, так, як мати, мова в кожного із нас!

Учитель: Дорогі діти! Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
1.      Уміти працювати в групі з девізом: « Один за всіх та всі за одного ».
2.      Спочатку подумати, а потім відповідати.
3.      Сигналізувати про готовність відповідати карткою.
4.      Відповідати чітко і лаконічно.
5.      Правильна відповідь – це  1 бал.
6.      Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.

Конкурсна програма
І. Візитка команд. ( Презентація власної команди )

ІІ. Конкурс « Розгадування криптограми »
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.
1                        2                     3                      4                      5                     6
7                       8                    9                      10                   11                   12
13                   14                    15                   16                   17                    18
19                   20                    21                    22                 23                     24
25                    26                   27                    28                   29                    30
31                    32                    33

19 -23          23-19-17-24            20-16-7-15-1-14-23-7,        6-12-23-11,
21-12-6-18-24            22-3-19-32             17-19-3-24,
3-28-12-23-31-22-33          22-15-16-1-6-18-19             4-19-3-19-21-11-23-11
22-3-19-13-17              21-12-6-18-11-17         22-16-19-3-19-17.

ІІІ. Конкурс « Далі, далі …»
Кожній команді ведучим надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.
Запитання для команди № 1
1.      Скільки літер розміщено в українському алфавіті? ( 33 )
2.      Який розділовий знак найпоширеніший? ( Крапка )
3.      Частина слова перед коренем? ( Префікс )
4.      Розмова двох осіб. ( Діалог )
5.      Перша буква у власній назві? ( Велика )
6.      У що береться пряма мова? ( Лапки )
7.      Нема України без верби і …. ( калини )
8.      Речення з однією граматичною основою. ( Просте )
9.      Великий за обсягом прозовий твір. ( Роман )
10.  Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає … ( словосполучення і речення ).
11.  Слова, протилежні за значенням. ( Антоніми )
12.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
13.  Словник про значення слів. ( Тлумачний )
14.  Частина мови про кількість. ( Числівник )
15.  Речення лише з підметом. (  Односкладні, називні )
16.  Які букви в алфавіті завжди передають два звуки? ( Щ, ї )
17.  Яке буває мовлення? ( Усне і писемне )
18.  Найбільша одиниця мови. ( Текст )
19.  Розмальоване яйце. ( Писанка )
20.  Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ? ( Дві )
21.  Список літер у встановленому порядку. ( Алфавіт )
22.  Слово з багатьма значеннями. ( Багатозначне )
23.  Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ. ( Т - )

Запитання для команди № 2
1.      Усі звуки поділяються на … ( голосні та приголосні )
2.      Слова, які мають близьке лексичне значення, але різні за звучанням. ( Синоніми )
3.      У кінці питального речення ставиться … ( знак питання ).
4.      Державна мова України. ( Українська )
5.      Частина мови про ознаку предмета. ( Прикметник )
6.      Чим починається діалог? ( Тире )
7.      Наука про звуки мови. ( Фонетика )
8.      Головні члени речення. ( Підмет і присудок )
9.      Складне речення з сурядними сполучниками. ( Складносурядне )
10.  Найменша одиниця мови. ( Звук )
11.  Знак у кінці розповідного речення. ( Крапка )
12.  Буква без звука. ( М'який знак )
13.  Власний життєпис. ( Автобіографія )
14.  Остання частина слова. ( Закінчення )
15.  Речення без другорядних членів речення. ( Непоширене )
16.  Скільки букв в українському алфавіті передають голосні звуки? ( 10 )
17.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
18.  Символ українців, що оберігає. ( Оберіг )
19.  Частина мови « ОЙ »? ( Вигук )
20.  Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ. ( Пре - )
21.  Слова спільного кореня. ( Спільнокореневі )
22.  Народна назва Пасхи. ( Великдень )
23.  Остання буква у слові П'ЯТДЕСЯТ? ( Т - )

( Підведення підсумків конкурсу )

ІV. Конкурс « Темна конячка »
Запитання закодовані на цифрах кубика. Команда  кидає кубик і отримує цифру, яку відкривають на ІКТ. Під цими цифрами містяться питання від вчителів.

№ 1 – Директор школи.
В іменнику твердої групи І відміни, що означає назву дерева, переставте так склади, щоб одержати прилад, який потрібен кожному шоферу і велосипедисту. ( Сосна – насос )
№ 2 – Вчитель  географії.
Назва якої річки, а це іменник ІІІ відміни, складається з префікса та кількісного числівника? ( Прип'ять )
№ 3 – Вчитель біології.
В іменнику І відміни, що означає вид печеного хліба, букву « у » замініть на « і » й одержите іменник, що означає назву лісової тварини. А слово це – іменник І відміни твердої групи.               ( Булка – білка )
№ 4 – Вчитель математики
Випишіть у колонку лише слова, у яких буки, взяті в дужки, подвоюються.
Доне ( ч ) ина, о ( б ) ризкати, за ( б ) ризкати, ( с ) сати, ві ( д ) ячити, на ( д ) ворі, іме ( н ) ий, Туре ( ч ) ина, ві ( д ) окремими, на ( д ) ністрянський, імени ( н ) ик, ро ( з ) умний, о ( в ) а, гайдама ( ч ) ина, бе ( з ) успішний, небе ( з ) ахисний, істи ( н ) ий.
Ключ. З перших букв прочитаєте назву вірша Лесі Українки. ( « Досвітні огні » )
№ 5 – Вчитель іноземної мови.
Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку і випишіть у дві колонки словосполучення: 1 ) із займенниками, що  НЕ мають початкового Н -; 2 ) із займенниками, що мають початкове Н -.
Спитав у ( він ), передав через ( вони ), глянув ( вона )  у вічі, прийшла до ( вона ), перед                     ( він ), люблю ( вони ), сміявся з ( вони ), бачилась із ( вона ), збудив ( вона ), згадав про             ( він ), надіявся на ( вони ), допоможу ( вона ), в'ється над ( воно ), зв'язок з ( вони ), усміхнувся до ( він ), звільнили ( воно ), переказала через ( вона ).
Ключ. У кожному першому слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте вислів давньоримського поета Вергілія.  ( Любов перемагає все )
№ 6 – Педагог – організатор
Я розбираю речення: З – за лісу місяць випливає – і ніяк не можу визначити, який це член речення з – за лісу – обставина місця чи додаток?
Відповідь: І обставина, і додаток. Усе залежить від того, як поставиш питання. Якщо запитаєш: « Звідки? » - то це обставина, а якщо « З – за чого? » - то додаток.
( Підведення підсумків конкурсу )

Хвилинка  перепочинку.
Учасникам кожної команди дається однакова кількість букв, за допомогою яких необхідно складати слова, згідно їх трактування. Команда яка швидше виконує дане завдання отримує додатковий 1 бал.
-          Напівавтоматична дво – і триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискує ногами на педалі. ( В – Е – Л – О – С – И – П – Е – Д )
-          Відносно широка, зі спокійною течією ділянка річки між двома перекатами, закрутами; або – вільна від заростей, відносно глибока спокійна ділянка якої – небудь водойми. ( П – Л – Е – С – О )
-          Населений пункт неміського типу, жителі якого займаються переважно обробітком землі. (  С – Е – Л – О )
-          Підтверджувати істинність, правильність чого – небудь фактами, незаперечними доказами; синонім до слова – доказали. (  Д – О – В – Е – Л – И )
-          Свійська робоча тварина родини конячих. ( О – С – Е – Л )
-          Дрібні тверді частинки землі, що перебувають у повітрі або вкривають поверхню чого – небудь; порохнява. ( П – И – Л )
-          Безліса рівнина, рівний великий простір; ділянка землі, що використовується під посіви. ( П – О – Л – Е )
-          Почуття радісного, безтурботного настрою; синонім до слова – грайливо. ( В – Е – С – Е – Л – О )
-          Транспортне виробниче підприємство, яке забезпечує експлуатацію, періодичний ремонт, утримання та обслуговування рухомого складу ( локомотивів, вагонів ) ( Д – Е – П – О )
-          Дерев'яна з лопаттю на кінці довга жердина, за допомогою якої переміщають човен.             ( В – Е – С – Л – О )
-          Бики, яких використовують як тяглову силу. (  В – О – Л – И )
-          Чорні з жовтими поперечними смужками перетинчастокрилі комахи, що жалять, як бджоли. (  О – С – И )

V. Конкурс « Прямо чи влучно ».
На екрані монітора ІКТ висвічується завдання: розв'язати подані ребуси. Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв.


№1



№ 2

№ 3




№ 4
№ 5
№ 6

( Підведення підсумків конкурсу )

VІ. Конкурс « Мовні заморочки ».
Командам необхідно розшифрувати той фразеологізм, який показаний картинкою на екрані проектора, та пояснити його значення.. У разі,якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді.

№ 1
   Зарубати на носі


№ 2
   Волосся дибки

№ 3
   Тягти кота за хвоста

№ 4
   За сімома замками
№ 5
   Ноги звісити

№ 6
   Засукати рукава
№ 7
  Водою не розіллєш
№ 8
 






                                                                    Біла ворона
VІІ. Конкурс капітанів « Гонка за лідером ».




-          Додайте « Мені тринадцятий … » ( Минало )
-          Народні пісні на Різдво ( Колядки )
-          Автор « Заповіту » ( Шевченко )
-          Авторка « Досвітніх огнів » ( Леся Українка )
-          Хто плакав у Путивлі ( Ярославна )
-          Автор « Енеїди » ( Котляревський )
-          Хто парубок моторний? ( Еней )
-          Українка – султанша ( Роксолана )
-          Зібрання описів за роками ( Літопис )
-          Давньоукраїнський полеміст ( Вишенський )
-          Виконавці дум ( Кобзарі )

( Підведення підсумків конкурсу )
Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас ще попереду ще багато подорожей до країни Мовограй.

( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )

На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші  про чарівну мову

Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( СВІТАНКОВА ).



Немає коментарів:

Дописати коментар