Конспект уроку
з української мови (8 клас)
Тема. Неповні
речення. Тире в неповних реченнях



Обладнання: підручник, картки
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф уроку:
Де слова з ділом розходяться, там непорядки
водяться.
(Народна мудрість)
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Встановити
відповідності
1) Безособове речення;
|
1. Учітесь, читайте, і чужому
научайтесь, і свого не цурайтесь.
|
2) Означено-особове речення;
|
2. Весною та влітку в селах
прокидаються рано.
|
3)
Узагальнено-особове речення;
|
3. Чутно плескіт у ставочку.
|
4) Називне
речення;
|
4. Ой, який чудовий
Дніпро-Славута
|
5)Неозначено-особове речення;
|
5. Десять раз подумай, а раз
скажи.
|
6) Речення
двоскладне
|
6. Оксана пішла до криниці по
воду, а Оленка – збирати огірки на городі.
|
Ø Яке за будовою останнє
речення? (Складне)
Ø Зі скількох частин воно
складається? (Із двох)
Ø Чи є в другій частині всі
члени речення, необхідні для розуміння змісту? (Ні, у ньому пропущено присудок).
Ø А як називаються такі
речення? (Неповними)
ІІ. Оголошення
теми, мети уроку
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу
Опрацювання теоретичного матеріалу (ст.підручника).
Робота в парах. Поставити запитання за вивченим матеріалом.
IV. Виконання
вправ на закріплення
1. Вправа (усно) (довести,
що дані речення є неповними)
2. Попереджувальний диктант (у кожному з речень підкреслити граматичну
основу, вказати частини речень, що є неповними. Чого допомагає уникнути така
будова складного речення. Пояснити вживання тире).
Небо дасть дощу, а земля – зерна.
Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до
обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.
3. Пояснювальний диктант (записати речення, довести, що вони є
неповними, пояснити орфограми й пунктограми)
Без гайки – ні
трактора, ні косарки. Усякому своє щастя. Щастя у кожного під мозолями. Вченому
– світ ясний, невченому – примарні зорі. У землі хліб за сімома трудами, сімома
потами.
4. Гра «Трансформер» (перебудувати речення з метою уникнення
повторів, усно чи письмово: залежить від особливостей учнів класу)
Зимою бійся вовка, а влітку бійся
мухи. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку
роблять віз.
Запитання: Як ви розумієте значення
останнього прислів’я?
5.
Самостійна робота.(переписати
речення, розставляючи розділові знаки й пропущені літери. Можна записати на
дошці чи виготовити окремі картки)
По гіркім труді
солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. На комара –
з гарматою. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле
яйце.
6. Синтаксичний розбір речення.
Виконати синтаксичний розбір
останнього речення.
7.
Творча робота.
- Поясніть значення першого прислів’я
у самостійній роботі. Давайте складемо з вами твір за цим прислів’ям (усно)
V. Підсумок
уроку
На цьому уроці я дізнався … (метод незавершених речень,мікрофон)
-
Неповними називаються речення…
-
Тире в неповних реченнях ставиться…
-
Неповні речення вживаються у мовленні з метою…
-
Найчастіше неповні речення вживаються…
-
Чи довели ми сьогодні на уроці зміст нашого епіграфа?
VI. Домашнє
завдання.
Твір за прислів’ям, який складали у класі, записати в зошити або виконати вправу
з підручника (за рівнем знань)
Немає коментарів:
Дописати коментар