6 клас
Тема. Відмінювання
іменників ІІІ відміни
Мета: навчити учнів
застосовувати самостійно в комплексі знання, уміння й навички про іменник (граматичні ознаки, синтаксичну
роль);
розвивати уміння й навички
відмінювати іменники ІІІ відміни, використовувати ці знання в нових умовах;
самостійне логічне й аналітичне мислення, увагу, удосконалювати вміння
висловлювати власні думки й почуття;
виховувати самостійність,
взаємоповагу, співчуття, любов до близьких людей.
Учні повинні знати: відміни іменника, особливості відмінювання іменників ІІІ відміни,
правопис іменників.
Учні повинні вміти: визначати граматичні ознаки іменника, відмінювати іменники ІІІ відміни,
відновлювати речення, пояснювати за допомогою правил орфограми, працювати з
підручником, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, робити узагальнення.
Тип уроку – урок комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів
(за О.Бєляєвим )
Перебіг уроку
1. Організаційний момент. Формування позитивної установки на
діяльність.
Вправа
„Долоньки”.
− Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на
уроці старанність, наполегливість, увагу. Простягніть іншу долоню. На неї я вам
подарую вам свою любов, терпіння, повагу, знання. А тепер обміняймося дарунками.
Доторкніться долонькою до долоньки.
2. Актуалізація знань,
умінь, навичок, необхідних для творчого застосування знань.
− За вікном панує зима. Сніг уже вкрив
білою ковдрою землю, дерева, будівлю. Ви скоро будете готуватися до Нового
року. По-святковому буде вбрана ваша класна кімната. І ось чим ви можете її
прикрасити (учитель показує вирізану сніжинку). Як ви думаєте, чому саме
сніжинку я вам пропоную? (розглядаємо тему „Іменник” у схемі-малюнку
„Сніжинка”).
− Давайте пригадаємо із яких частин
складається наша сніжинка-іменник (учні називають граматичні ознаки і
визначення іменника).
3. Узагальнення й систематизація знань і способів діяльності.
− Погрупуйте
іменники за відмінами. Учні виконують завдання за варіантами: І варіант – І
відміна; ІІ варіант – ІІ відміна.; ІІІ варіант – ІІІ відміна; ІV варіант – ІV відміна.
День, син, правда, кошеня,
доля, любов, сіль,мишеня, борщ, мати, душа, ім'я (слова на дошці).
− Розминка.
Учні визначають групу іменника: тверда – сидять за партою, м'яка – стоять,
мішана – присідають.
Пліт, згарище, східець,
вантаж, яблуко, кухоль, льон, тиша, вітер.
− Вправа
„Я перекладач”. Перекласти українською мовою слова. Визначити, що спільне й
відмінне між ними.
Ночь, любовь, радость, соль
(слова записуються під диктовку).
4. Оголошення теми і завдань уроку.
− Подані іменники належать до ІІІ відміни.
Отже, що нового сьогодні ви дізнаєтеся?
-
особливості
відмінювання іменників ІІІ відміни;
-
правопис
іменників ІІІ відміни в орудному відмінку.
5. Засвоєння зразка комплексного застосування знань, умінь, навичок.
− Робота
з підручником. Читання з коментарем таблиці „Відмінювання іменників ІІІ
відміни” (стор. 160)
− Робота
біля дошки. Два учні на дошці записують відмінювання слів і пояснюють
правопис.
Н.в. Ніч,
ночі
Р.в. ночі, ночей
Д.в. ночі, ночам
З.в. ніч,
ночі
Ор.в. ніччю,
ночами
М.в. у ночі, у ночах
Кл.в. ноче,
ночі
6. Застосування узагальнених знань, умінь, навичок у нових умовах.
−
Вправа „Поясни правилом”. Утворити форму орудного відмінка, правопис
пояснити правилом.
Тінь – тінню, зустріч – зустріччю, область – областю, радість – радістю,
любов – любов'ю, Об – Об’ю (м’які н, ч стоять між двома голосними і
подовжуються; м’які т, д стоять не між двома голосними і не подовжуються;
після в, б перед ю ставиться апостроф ).
− Вправа „Віднови речення”. Виконати синтаксичний розбір речень. Вправу учні виконують за варіантами.
І варіант – сонцем, світ, і, блакиттю, переповнений, ніжною.
Світ переповнений
сонцем і ніжною блакиттю.
ІІ варіант – відбилася, Дніпрі, висока, у, гора, тінню.
Висока гора
відбилася тінню у Дніпрі.
− Вправа „Знайдіть зайве”. У підручнику в тлумачному словнику
знайдіть пояснення слів нехворощ, кіновар.
1) чесність, великодушність, гуманізм,
шерсть;
2) в’язь, подорож, галузь, нехворощ;
3) жовч, кіновар, верф, любов.
Нехворощ – чорнобиль, полин.
Кіновар – мінерал червоного
кольору; червона фарба.
7. Контроль і самоконтроль
знань, умінь, навичок.
− Робота з текстом колективна. Скоро канікули, Новий рік… Які
відчуття охоплять вас? (щастя, радості)
Пояснити, що це таке завжди складно. Яке щастя? На це питання письменник і
педагог Василь Сухомлинський спробував дати відповідь у творі, який так і
називається „Яке щастя?” (перед учнями твір, вони читають )
Мама запитала мене
- Яке щастя?
Я сказала:
- Щастя, це коли
ніхто з дітей не плаче. І ще тоді щастя, коли маленьких співочих пташок ніхто в
клітку не саджає. Бо в клітці не може бути щастя.
І щоб мама ніколи не плакала й не журилася,
то щастя. Бо коли мама журиться, то й у мене сльози тоді на очах.
− А ви як думаєте, яке щастя?
− Визначте іменники в тексті,
відмінки їх.
8. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
− Вправа
„Зав’яжи вузлик напам'ять ”
Які іменники належать до
ІІІ відміни
Подовження приголосних
Апостроф
− Підніміть руку ті, хто встигав на уроці,
кому все було зрозуміло.
Підніміть руку ті, хто встигав, але не все зрозумів, потрібно звернутися до
загального зошита з правилами.
Підніміть руку ті, хто не
зрозумів тему уроку, кому потрібно прочитати підручник.
9. Інформація про домашнє завдання.
Написати свій варіант „Яке щастя?” (твір-мініатюра). У ньому визначити
іменники, їх граматичні ознаки, орфограми підкреслити.
Немає коментарів:
Дописати коментар