Тема: Зв’язне мовлення. Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича
«Тарас-пастух»
Мета:
ü удосконалювати вміння аналізувати твори
живопису;
ü вчити «читати» жанрову картину, створювати
за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;
ü виховувати любов до рідної мови та
літератури.
Обладнаня: репродукція картини С.Їжакевича «Тарас-пастух»,
книги-альбоми «Мистецька Україна», портрет Т.Г.Шевченка, презентація.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
1. Вчитель читає рядки
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..
«Мікрофон»
ü Хто автор цих поетичних рядків? (Т.Г.Шевченко)
ü Чому, на вашу думку, ми в березні
відзначаємо шевченкові дні? (обґрунтуйте свою думку)
ü Що нового ви дізналися, вивчаючи творчість
видатного Кобзаря?
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
·
Виступ ученя про Т.Г.Шевченка-художника(перегляд альбомів).
2. Вчитель читає
рядки з оповідання С.Васильченка «В бур’янах»
Життя
нашого поета таке дивне, що, слухаючи про
нього, можна було б
сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима. Менi
хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються
казки.
За широкими
морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними в не
нашiй, далекiй сторонi був колись
веселий край, розкiшний
i багатий,
заворожений злими людьми, зневолений двома неволями.
Одна неволя панська,
а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй
чужiй роботi завороженi
в
неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити -
заказано, ходили нiмi...
* * *
Україна...
В одному вже тiльки цьому словi i для нашого
уха i навiть
для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i жалю...
Україна - країна
смутку i краси, країна, де найбiльше люблять
волю i
найменше мають її…
3.
Виступ ученя про
дитинство Т.Шевченка
Учень виразно читає напам’ять «Мені тринадцятий
минало…»
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Учні самостійно
формулюють тему й мету уроку.
ІV Основний зміст роботи
1. Перегляд презентації
2. Ознайомлення з жанрами живопису, творчістю
художника С.Їжакевича.
3. Вступне слово вчителя
А тепер, коли
ви вже дізналися дещо про Їжакевича, поговоримо про те, в чому ж перетинаються
долі двох великих творців, де ж відбувається злиття їх творчого генія. У всіх
вас на парті планшети з ілюстрацією картини. У мене
чорно-біла копія цього малюнка (показує картину «Тарас-пастух»). Як ви вже
побачили, вона належить пензлю Їжакевича.
-
Як назвав свою картину художник?
-
Що нагадує вам
цей малюнок?
-
Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?
-
А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що
не говориться у вірші?
Так, ви правильно помітили, що на малюнку
пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав
прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть
увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка
кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі
милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше
проросте талантом і славою України.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Орієнтовний
план оповідання
Вступ
Зав’язка
|
|
Основна частина
Розвиток дії
Кульмінація
|
|
Висновок
Розв’язка
|
|
Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять
став круглим сиротою, пасти вівці
громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує
Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван
Сидорович Їжакевич.
Лексична робота(учні підбирають епітети)
ü Небо –
ü Трава –
ü Брилик –
ü Дитинство –
1. Колективне складання
твору-оповідання за планом (усно).
2. Написання твору-оповідання на
чернетці (бажано, щоб кожен учень дібрав до оповідання цікавий заголовок)
V Підбиття підсумків уроку
Учитель: Ось і
закінчився наш урок-присвята, урок-спогад.
1. Опитування- інтерв’ю (метод «Мікрофон»)
ü Кому ж
був присвячений наш урок?
ü Що об’єднує ці великі імена?
ü Чи сподобалась вам письменницька робота?
ü З якими труднощами ви зіткнулись?
Страшні
слова, коли вони мовчать,
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі. ( Ліна Костенко)
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі. ( Ліна Костенко)
VІ Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
Закінчити роботу
над твором, переписати у зошит, самостійно дібравши заголовок.
Додаток
Орієнтовний
план оповідання
Вступ
Зав’язка
|
|
Основна частина
Розвиток дії
Кульмінація
|
|
Висновок
Розв’язка
|
|
Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять
став
круглим сиротою,
пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина,
переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник
Іван Сидорович Їжакевич.
Лексична робота(учні підбирають епітети)
ü Небо –
ü Трава –
ü Брилик –
ü Дитинство –
Немає коментарів:
Дописати коментар