вівторок, 1 березня 2016 р.


Тема: Зв’язне мовлення. Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух»
Мета:
ü удосконалювати вміння аналізувати твори живопису;
ü вчити «читати» жанрову картину, створювати за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;
ü виховувати любов до рідної мови та літератури.
Обладнаня: репродукція картини С.Їжакевича «Тарас-пастух», книги-альбоми «Мистецька Україна», портрет Т.Г.Шевченка, презентація.

Хід уроку

І Актуалізація опорних знань
1. Вчитель читає рядки
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..
«Мікрофон»
ü Хто автор цих поетичних рядків? (Т.Г.Шевченко)
ü Чому, на вашу думку, ми в березні відзначаємо шевченкові дні? (обґрунтуйте свою думку)
ü Що нового ви дізналися, вивчаючи творчість видатного Кобзаря?
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
·        Виступ ученя про Т.Г.Шевченка-художника(перегляд альбомів).
                                                                          
2. Вчитель читає рядки з оповідання С.Васильченка «В бурянах»

     Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про  нього,  можна  було  б сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима.  Менi
хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються казки.
   За широкими морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними  в  не
нашiй, далекiй сторонi був  колись  веселий  край,  розкiшний  i  багатий,
заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Одна неволя  панська,
а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй чужiй  роботi  завороженi  в
неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити - заказано, ходили нiмi...
   * * *
   Україна... В одному вже тiльки цьому словi i для нашого  уха  i  навiть
для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i  жалю...  Україна  -  країна
смутку i краси, країна, де найбiльше люблять волю  i  найменше  мають  її…
3. Виступ ученя  про дитинство Т.Шевченка
Учень виразно читає напамять  «Мені тринадцятий минало…»

ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Учні самостійно формулюють тему й мету уроку.

ІV Основний зміст роботи
1.     Перегляд презентації
2.     Ознайомлення з жанрами живопису, творчістю художника С.Їжакевича.
3.     Вступне слово вчителя
     А тепер, коли ви вже дізналися дещо про Їжакевича, поговоримо про те, в чому ж перетинаються долі двох великих творців, де ж відбувається злиття їх творчого генія. У всіх вас на парті планшети з ілюстрацією картини. У мене чорно-біла копія цього малюнка (показує картину «Тарас-пастух»). Як ви вже побачили, вона належить пензлю Їжакевича.
-         Як назвав свою картину художник?
-          Що нагадує вам цей малюнок?
-         Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?
-         А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що не говориться у вірші?
 Так, ви правильно помітили, що на малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.
Скругленный прямоугольник: Оповідання

4.Робота з роздатковим матеріалом
 


                     
Параллелограмм: Невеликий прозовий твір Параллелограмм: Сюжет – епізод з життя одного  персонажа
 







Орієнтовний план оповідання
Вступ
Завязка

Основна частина
Розвиток дії
Кульмінація

Висновок
Розвязка

Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став  круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.
Лексична робота(учні підбирають епітети)
ü Небо –
ü Трава –
ü Брилик –
ü Дитинство –

1.     Колективне складання твору-оповідання за планом (усно).
2.     Написання твору-оповідання на чернетці (бажано, щоб кожен учень дібрав до оповідання цікавий заголовок)
V Підбиття підсумків уроку
Учитель: Ось і закінчився наш урок-присвята, урок-спогад.
1.     Опитування- інтервю (метод «Мікрофон»)
ü Кому ж  був присвячений наш урок?
ü Що об’єднує ці  великі імена?
ü Чи сподобалась вам письменницька робота?
ü З якими труднощами ви зіткнулись?
Страшні  слова,  коли  вони  мовчать,
Коли  вони  зненацька  причаїлись,
Коли  не  знаєш,  з  чого  їх  почать,
Бо  всі  слова  були  уже  чиїмись.

Хтось  ними  плакав,  мучився,  болів,
 із  них  почав  і  ними  ж  і  завершив.    
 Людей  мільярди,  і  мільярди  слів,
 а  ти  їх  маєш  вимовити  вперше!      

Все  повторялось:  і  краса,  й  потворність.
Усе  було:  асфальти  й  спориші.
Поезія  -  це  завжди  неповторність,
якийсь  безсмертний  дотик  до  душі.  ( Ліна Костенко)

VІ  Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
Закінчити роботу над твором, переписати у зошит, самостійно дібравши заголовок.
Додаток



Орієнтовний план оповідання
Вступ
Завязка

Основна частина
Розвиток дії
Кульмінація

Висновок
Розвязка


Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став 
круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.

Лексична робота(учні підбирають епітети)
ü Небо –
ü Трава –
ü Брилик –

ü Дитинство – 

Немає коментарів:

Дописати коментар